نامه ای به دخترم


دخترک دلبندم.

همه آرزوها و امید من

میدانی که مادر، ما برای آینده تو خیلی داریم تلاش می کنیم

اگر روزی خواستی در رفاه زندگی کنی، دخترم بیا و این نامه مرا به خودت بخوان.

بیا و بلند بلند برای من و پدرت هم بخوان

که این روزهای درد را هیچ وقت یادمان نرود.

این روزها دخترم، در این مملکت گوشت کیلویی بالای 700 هزار تومان پیدا می شود که مشتری هم دارد. مرفهان بی دردی که برایشان مهم است برای گاوها موسیقی ملایم پخش شده باشد و غذایشان چه و چه باشد در حالی که یک کارگر با حقوق 1200 تومانی اش نمی داند بعد که اجازه خانه بدهد و خرجهای معمول آب و برق و .. چطور به نیازهای اولیه بچه هایش برسد. 

بیکارها که جای خود

این روزها قسمتی از مردم بر سر تفاخر در داشتن و داشتن و داشتن، شبکه های اجتماعی مثل اینستا را پر کرده اند. هر روز عکسهایی از سفرهایشان به ینگه دنیا و خوردن غذاهایی گران در ظرفهایی هر روز به یک شکل  و هر روز تغییر دکوراسیون و تفاخر بر داشتن بیشتر و خاص تر...

این روزها حتی دیجی کالا هم برای سگهای مرفهین بی درد لباس و کلاه و .. عرضه می کند. یکی اش را تصادفی دیدم. 70 هزار تومان! لوسیون گوش سگ ۴۰ هزار تومان!! این روزها بی دردها برای سگهایشان لباس می خرند و بادردها، غصه مردم کرمانشاه را می خورند که سرماست و هنوز سقفی بالای سرشان نیست!

این روزها، مدام خبر از سرقتهای میلیاردی از بیت المال می شود. 

نه یکبار 

نه دوبار...

این روزها مدام کاخ هایی بلند میشود، از کجا؟ از بیت المال من و تو و این می شود که کوخ هایی ویران می شود.

دخترکم، حرف دزدان را زدم. اینها آدم های عجیب و غریبی نیستند. اینها همان مردمان دور و بر ما هستند که فکر می کنند زرنگی اینست. خوشبختی اینطور است. اگر درگوشی بخواهم بگویم متاسفانه فرهنگ ایران به این سمت رفته است که دزدی از بیت المال برداشتن حق خود از خزانه ای است که تو بر نداری دیگری برداشته و رفته!! 

این روزها، در خود دانشگاه مان هم رگه هایی از این فساد را در خیلی از مدیران می بینم.

این روزهاست که مدام می گویم از ماست که برماست

این روزهاست که می گویم بایست فکرها درست شود. 

اصلاً بایست من و پدرت و تو درست شویم تا دنیا درست شود.

این روزها عمه بزرگت هم به همین درد مبتلا شده. ، علاوه بر زن عموی دوم. و اگر قبل از این نبود، به این خاطر بود که نداشت که اینطور خرج کند .و من غصه می خورم. با زن عمویت کاری ندارم چون آشکارا و رسما بی دین مطلق است و هیچ تفکری غیر از لذت شخصی خودش ندارد. اما برای عمه غصه میخورم. 

باورت می شود دخترم؟ این روزها مردم برای گران شدن تخم مرغ تظاهرات کردند!  

بله اینها بدنه دردمند جامعه اند که کارد به استخوان شان رسیده. و صدا و سیمای میلی ما زوم کرد روی آن چه نباید و بهره برداری خودش را کرد و این وسط فراموش شد که ریشه اصلی مشکل چیست؟ 

مردم ما انقلاب کردند تا این اختلاف طبقاتی را از بین ببرند. 

و سالهایی که اینطور بود و اختلاف طبقاتی کم بود دم بر نیاورند. 

 مردم ما خیلی خوب اند و از کمبودها و کسری ها گله ندارند. آنچه مردم را می آزارد و صدایشان را درمی آورد، وجود تبعیضات ناروا و دوگانگی، غیرقابل تحمّل در عملکردها و سوء استفاده از بیت المال است وبس. این جمله ام از قول شهید رجایی است

الان دوباره جامعه به افتضاح کشیده شده.


حرفهایی که در ذهنم رژه می روند بی شمارند. نمی دانم چطور بگویم دختر معصوم من. این روزها سریال یوسف پیامبر به انتها رسیده. 

چقدر نیازمند یک یوسفیم و 7 سال فراوانی  و 7 سال قحطی! تا در آن 7 سال قحطی بالانشینان را پایین بکشد و فقیران را بر مسند بنشاند و اعتدال را بر جامعه حکم فرما کند. 

خداوند ظهور حجت اش را نزدیک کند که این روزها بغض هایمان شده استخوان در گلو.

مدام قلبم طلب یوسف می کند. جامعه یک غربال شدن اساسی لازم دارد.


با قلبی مملو از این درد، میخواهم تو این چیزها را درست یاد بگیری

دخترم، ما برای رفاه تو همیشه تلاش می کنیم و خواهیم کرد. اما دخترم، همیشه این را مد نظرت داشته باش:

بدان که هر وقت خداوند موهبت ثروت را به تو ارزانی داشت، بزرگ منش باشی

بزرگ منشی در بزرگ دیدن است

در همه را دیدن

در انصاف داشتن

در عشق ورزیدن به همه

ببخشید که مثال می زنم تا برایت ملموس تر بشود. هیچ وقت شبیه دختر عمه هایت یا ... نشو. هیچ وقت سر مارک فلان گوشی، فلان ماشین و .. با آنها رقابت نکن. می دانم وسوسه کننده است، فامیل هم هستند و این رقابت و چشم و هم چشمی ها در فامیل هاست و دوستان. ولی دخترکم میخواهم همیشه از زندگی همانقدر برداری که باید. همین.

برایت مثال بزنم: همین گوشی من هم کار بقیه گوشی هایی را می کند که قیمتشان تا 6 برابر است. حالا مد شده که عده ای بی فکر پز عکس با apple بدهند، بدهند! ساعت ۲۰ میلیونی همان کاری را می کند که ساعت صدتومانی.و هزارها مثال اینطوری. ما نباید عمر و مال خودمان را بر سر بی فکری هدر بدهیم. این اوج بی فرهنگی است

اما این یک بعد ماجراست فقط. میدانی این اختلاف قیمت ها چه می کند؟ خرجهایی که بیهوده است، عرش خدا را به لرزه می اندازد. 

ما فرداروز بایست برای همه اینها جوابگو باشیم

خداوند برای ما رفاه را پسندیده

اما اسراف را نه

اما ظلم را نه

اما...