برای انجام دادن کارها تا عید بهتره از حداقل دو ماه قبل شروع کرد تا فرصت بشه با توجه به سبک زندگی من

اول اینکه کاری کنیم عمر اینقدر تند تند نگذره:

http://chi-napooshim.com/item/193-how-to-be-mindful.html

یه برنامه ریزی کردم برای عید امسال. هر چند ممکنه کامل نتونم اجراشون کنم ولی تا حدی اجراش هم خیلی خوبه. برای بعدها هم یادم باشه بعضی وقتها هم که شده از این برنامه ها استفاده کنم برای یه شروع سال ایده آل:


1- خلوت سازی فلای لیدی 

2- توصیه های نگارا

3- شروع به رژیم غذایی و ورزش

در خصوص قسمت اول برنامه. این لیست رو توی Colornote نوشتم و هر کدوم انجام میشن تیک میخورن. شماره هم دادم از یک تا 37. هر دو روز یکبار یکی اش انجام بشه متوسط. ولی خوب بعضی چیزها تا یک هفته هم وقت میبرن. یه سری ها هم توی دور تند خونه تکونی روزهای آخر چندتاچندتا با هم انجام میشن.

[ ] ۱۰. خلوت سازی لوازم برقی خراب شده

[ ] ۱۷.خلوت سازی داروها

[ ] ۱۸.خلوت سازی دکوری جات

[ ] ۱۹.خلوت سازی کمد لباس راحتی

[ ] ۲۱. خلوت سازی اسباب بازی

[ ] ۲۲.خلوت سازی هاردها

[ ] ۲۳.خلوت سازی زیر تختها و ...

[ ] ۲۴.خلوت سازی فریزر

[ ] ۲۵. خلوت سازی حمام و دستشویی

[ ] ۲۷.خلوت سازی انباری

[ ] ۲۸.خلوت سازی اشپزخانه

[ ] ۲۹.خلوت سازی طلاجات شامل تعمیر، تعویض، فروش یا خرید

[ ] ۳۰. خلوت سازی سی دی. دی وی دی و فلش ها

[ ] ۳۱. خلوت سازی اوراق و کارتهای ارزشمند. مثل کارت تخفیف، کارتهای اعتباری، کوپن و ... خلوت شوند

[ ] ۳۲. خلوت سازی لوازم خیاطی

[ ] ۳۳. خلوت سازی ابزارآلات. پیچ گوشتی و پیچ و مهره و ...

[ ] ۳۴. خلوت سازی لوازم تفریح مثل زیرانداز، توپ. راکت بدمینتون و ...

[ ] ۳۵. خلوت سازی لوازم مناسبتی، تزیینات. وسایل هفت سین و ..

[ ] ۳۶.خلوت سازی لوازم کمکهای اولیه

[ ] ۳۷. خلوت سازی قفسه مواد شوینده

[ ] ۴.خلوت سازی زباله های برقی
[ ] ۵.خلوت سازی لوازم آرایش
[ ] ۲۰. خلوت سازی جاکفشی

[V] ۲۶.خلوت سازی کتابخونه

[V] ۱۶.خلوت سازی یخچال

[V] ۱.خلوت سازی چوب رختی ها
[V] ۱۱.خلوت سازی قابلمه ها

[V] ۱۲.خلوت سازی ملحفه ها

[V] ۱۳.خلوت سازی حوله ها

[V] ۱۴.خلوت سازی کمد لباس مجلسی

[V] ۱۵.خلوت سازی قاشق چنگالها

[V] ۲.خلوت سازی جورابها
[V] ۳.خلوت سازی لوازم التحریر
[V] ۶.خلوت سازی خریدهای بی مصرف تبلیغاتی
[V] ۷.خلوت سازی شارژرها
[V] ۸.خلوت سازی ادویه ها
[V] ۹.خلوت سازی ظرفهای پلاستیکی


خوب معلومه ایهایی که تیک V خوردن رو تونستم توی بازه بین ترم انجام بدم. البته فقط خلوت نکردم. اساسی تمیزکاری کردم برای عید. مثلاً در راستای خلوت سازی قابلمه ها، مسی های خودم و مادرم رو دادم سفید کنن. دنبال اینم ببینم قابمله های چدن خراب شده ام رو هم میتونم بدم درست کنن یا بندازمشون بره؟ (گزینه دوم رو دلم نمیاد اجرا کنم!) بقیه قابلمه ها و قوری کتری ها و ... اساسی سابیده شدن و ... 

یا اینکه در خصوص خلوت سازی ادویه ها، همه ظرفهای ادویه رو یک شکل کردم. و با یه قیمت خیلی کم. این پروژه رو از پارسال شروع کرده بودم خورد خورد و حالا هم ادامه داره. برای اینکه اینجانب عطاری دارم! از بس ادویه جات و دمنوش جات و ... دارم تعداد شیشه ها خیلی زیاد میشن اگر میخواستم بخرم. از همون سال اول زندگی، شیشه مربا و .. جمع کردم. ولی خوب چون نمی دونستم کدوم شکل ها بیشترن همه رو جمع کردم. پارسال یه برآورد کردم و تعدادی که بیشتر همشکل بودن رو بعنوان شیشه های ادویه ام انتخاب کردم. خورد خورد میشستم، برچسب هاشون رو میکندم و یه نوار گل گلی یک شکل دور همشون می چسبوندم و درب شیشه رو هم برچسب یک شکل گل گلی میزدم. قوطی شیرخشک های دخمل رو هم همینطوری کردم. به نظر خودم که خیلی شیک و خوشگل شده و کم خرج. اگر هم یه ظرفی بشکنه، باز جایگزینش هست. اونطوری نیست که بری مغازه ببینی اون مدل ظرف رو که خریدی دیگه نداره :دی  الان دیدم توی گروه فلای لیدی هم چنین کاری میکنن ولی اونها با رنگ کردن یک شکل میکنن که خیلی وقت گیر تره تا برچسب چسبوندن. برچسب هم از پلاسکویی ها و اینهایی خریدم که داخل کابینت میزارن، فقط برش دادن و برداشتن کاغذ پشتش و چسبوندنش هست. همین. چون وقتم زیاد نبود از پارسال تا حالا، هر بار شاید روی 4-5 تا شیشه کار میکردم اندازه یک ساعت. شاید دو ماهی یکبار. راستش بهم آرامش هم میداد. مثل یه کاردستی. حبیب هر بار میگفت آخه این وقتت بیشتر ارزش داره تا این کارها. ولی به خاطر اینکه شبیه یه کار هنری بود دوستش داشتم و بهم آرامش میداد. اتفاقاً هر وقت اضطراب داشتم به این کارها رو می اوردم. 

دیگه چند تا شیشه دیگه مونده بود که این سری سر و سامون بهشون دادم و کل کار تموم شد. الان هر وقت داخل کابینتها رو می بینم که پر از شیشه های تماماً یک شکل و گل گلی هست (حداقل 50 تا ظرف هستن) لذت می برم. 

بقیه خلوت سازی ها هم همین مدلی ان، یعنی علاوه بر خلوت کردن و دور ریختن چیزهایی که استفاده نمی شن، یه سر و شکل خوب هم بهشون میدم. شستن سابیدن و تعمیر و ... همه رو انجام میدم برای همین خیلی وقت گیره ولی لذت آفرینه و این نهضت ادامه داره هنوز...


دوست دارم این کار رو برای مادرم هم انجام بدم ولی الان فرصتش نیست اصلا. اگر خدا کمک بکنه و جواب مقاله هام زودتر بیاد حتماً انجام میدم. خصوصاً که مادرم بعد مدتها خیلی نیاز به خلوت سازی بیشتر و خونه تکونی عمیق تری داره.


در خصوص خونه تکونی هم یه چک لیست در اوردم:

شستن بخاری ها
[ ] تمیز کردن داخل کابینتها
[ ] تمیزکردن سینک ظرفشویی و جای ظروف
[ ] تمیز کردن بیرون و بالای کابینت ها و یخچال و آبگرمکن و..
[ ] تمیز کردن در ها و پنجره ها. شیشه دربها
[ ] تمیز کردن اجاق گاز و فر
[ ] تمیز کردن غذاساز، ابمیوه گیری، گوشت چرخ کن، ارام پز و ...
[ ] تمیز کردن یخچال و فریزر
[ ] تمیز و مرتب سازی ظروف. بلوری ها
[ ] تمیز و مرتب سازی ظروف. پذیرایی ها
[ ] تمیز و مرتب سازی ظروف. دم دستی ها
[ ] تمیز و مرتب سازی ظروف. قابلمه ها و زودپزها و ...
[ ] جمع آوری برگ ها و وسایل قدیمی .. شستشوی حیاط
[ ] دستشوئی و حمام
[ ] شستشو و تمیز کردن فرش ها
[ ] شستشوی پرده
[ ] شستشوی روتختی ملافه ها و …
[ ] شستشوی کف آشپزخانه و دیوارهای آن
[ ] گرد گیری تخت
[ ] گرد گیری سقف و نور مخفی و گچ بری
[ ] گرد گیری لوستر و لامپ ها
[ ] منظم شدن داخل کمدها
[V] تمیز کردن ماشین لباس شویی
[V] تمیز کردن مبل ها و میزها و صندلی های پذیرایی
[V] مرتب سازی داخل کابینتها
[V] یخچال

اونهایی که شامل حالم نمیشه یا انجام دادم تا حالا تیک V خوردن.

---------------------------------------

قسمت دوم مطالبم بیشتر حول و حوش توصیه های نگارا میگذره. چند سالی هست خوندمشون و هر بار تونستم بخشی شون رو اجرا کنم. خصوصاً توصیه های عید رو:

عید چی بپوشم؟ چه جوری رژیم بگیرم؟


یه بخشی هم هست که توی کمد هر خانومی باید چیا باشه، که یادآوری میشه چیا ندارم هر سال فقط همون ها رو بخرم و اضافه نخرم: این یکی اش:  لباس های ضروری، قسمت اول: شلوار جین



خوندن دوباره این مطالب هم مفیده:

چه جوری زندگی ام رو مدیریت کنم؟

نگارا چه جوری زندگی اش رو مدیریت می کنه؟ قسمت اول



برخی لینک های مفید:

توصیه های نگارا بر اساس روش فلای لیدی در تمیز نگه داشتن منزل و مدیریت زمان و ...:

http://chi-napooshim.com/item/222-how-to-get-organized-4.html