بسم الله الرحمن الرحیم


چند وقت پیش تصادفا از جمع آسمانی ما یه پست قدیمی رو خوندم در مورد مدیریت اسرافها در آشپزخونه. 

واقعا دیدم توی کدبانوگری خیلی چیزها هست که بایست یاد بگیرم. 

اینجا می نویسم شون که یادم نره. ممنون میشم دوستان اگر چیز دیگه ای میدونن اضافه کنن. اعتراف می کنم غیر از مورد اول، آردسوخاری درست کردن اونهم با نون ساندویچ فقط، لواشک و بستنی و ... با میوه اضافه درست کردن دیگه بقیه اش برام کاملا جدید بود. 

بالاخره بایست اینها رو هم یاد بگیرم دیگه. البته یقینا هیچ وقت به پای یک خانوم خانه دار کدبانو نمی رسم. ولی بایست یک محبوب کدبانو در حد وسع خودم باشم. 

ادامه پست چیزی نیست جز خلاصه این لینک

http://womanart-2.blogfa.com/post/153


نان خشک:

  • ما نان اضافه رو خشک میکنیم پودرش میکنیم و مثل آرد سوخاری برای انواع کتلت و شنیسل استفاده می کنیم.
  • وقتی هم که نون خشک و یا از اطراف نون اضافه میاد سریع جمعش میکنم میذارم توی یه پلاستیکی توی یخچال برای آبگوشت. وقتی میخوایم آبگوشت درست کنیم یه مقدار میارم برای تیلیت کردن. 

سبزی خوردن اضافه:

  • 1- سبزی خوردن ( به جز تربچه !) و کاهو ی اضافی رو به موت رو بریزید تو غذاساز و تبدیل به سبزی کوکو سبزی کنید + 1 -2 ق شوید خشک و دو تا تخم مرغ و مقادیری گردو و زرشک میشه یه کوکو سبز ی خوشمزه
  • 2-فلفل دلمه ای های اضافی رو حلقه حلقه برش بدید و روی بخاری یا توی فر خشک و بعد هم آسیاب کنید و تبدیل به فلفل پاپریکا کنید(من از فلفل سبز هم استفاده کردم بسیور خوب بود)
  • من عاشق پیاز چه ام. پیتزای پیازچه و قارچ خام با گوشت چرخ کرده زیاد درست میکنم. برای اینکه یه مدت طولانی بتونم پیازچه داشته باشم، یه بار که پیازچه خریده بودیم، ساقه هاشو کندم و اون جاهای سفید تهش رو نگه داشتم. بعد با یه کش ازونایی که سر سطل ماستو باهاش میبندن، همه این ریشه های سفیدو بستم بهمدیگه. اونا رو توی یه ظرف عمیق بلند مثل یه لیوان بلند گذاشتم یه کوچولو هم تهش آب ریختم و گذاشتم جلوی آفتاب...خب، چون اینا ریشه ن بعد یه مدت کوتاهی شروع میکنن جوونه زدن و جوونه هاشون همون پیازچه ن دوباره:) بهمین راحتی بهمین خوشمزگی! بعدش هی میتونین ازین ساقه ها بکنین و استفاده کنین و دوباره تا یه چندوقتی که این ریش ها جون دارن، براتون جوونه میزنن.
    دقیقن با سیر هم میشه اینکارو کرد. یعنی اون لایه اول یه دسته (منظورم یه گوله س) سیر نسبتن تازه یا حتی کاملن خشک رو که لایه سفتی هم هست، ازش جدا کنین و بندازین دور. بعد سیرهاتونو توی یه ظرف کم عمق مثل عمق ظرف سرو خورشتها، بریزین و توش آب بریزین هر روز جوری که ریشه سیرها توی آب باشه. بعد از یه هفته اگه اشتباه نکنم شروع میکنن به درواردن ریشه های سفید از تهشون یعنی دوباره احیا میشن. بعدشم جوونه های ریز ریز و بعدش کلی ساقه میدن. بعد آبشو هی با احتیاط عوض کنین که بوی ناجور نده. تا سه بار میشه این ساقه های سیر رو برداشت کرد! :) مخصوصن دوستان خارجه که دستشون به ساقه سیر نمیرسه این روش رو در یابند!
  • ما هر وقت سبزی خوردن میخریم اونایی سبزی هایی که به درد نگه داشتن نمیخورن (ازساقه های ضخیم گرفته تا برگهای پژمرده و ...) همون موقع پاک کردن جدا میکنم و میذارم تو سبزی خورد کن و بسته بندی می کنم میذارم فریزر برای کوکو سبزی
    خیلی حس خوب و آرامش بخشیه وقتی می بینی ضایعات به حداقل رسیده
  • در مورد ساقه های سبزی ها، دقیقن روش خوبی رو اشاره کردی. منم برای آش نگه میدارم ساقه های قابل خوردن رو که خورد میکنم. خیلی هم خوشمزه میکنه آَش رو. من برای آش از سبزی خشک استفاده میکنم و هر بار موقع آش پختن فقط یه کوچولو ازین ساقه های خورد شده فریز شده توش میریزم، اثر خوبش اینه که انگار کلن سبزی تازه تو آش ریختی. خیلی خوش عطرش میکنه.

میوه اضافه:

  •  سیب اضافه میاد کمپوت میکنیم یا میشه روی شوفاژ با انواع میوه اضافه میوه خشک درست کرد.
  • برای میوه های له شده هم می تونید ساخت لواشک با فر رو در دستور کارتون قرار بدید؛ این چیپس میوه هم ایده جالبیه، که البته من در مورد پرتقال ترش و سیب کمی پلاسیده استفاده کردم و واقعا خوشمزه هم میشه
  • در مورد میوه بخصوص بعد از مهمانی که خیلی میوه زیاد میاد، من به این نتیجه رسیدم که میوه ها رو پوست بگیرم و خرد کنم بذارم رو کانتر تا خورده شه. خیلی جواب می ده. 
  • موز های رو به قهوه ای شدن در یخچال رو به این شکل نجات میدم: اونا رو به برش های نیم سانتی میبرم و توی پلاستیک بزرگ زیپ لاک فریز میکنم...البته یه لایه نازک یعنی سعی میکنم هیچ دو تا برشی رو هم نیفتن و یه سطح مسطح! ایجاد بشه بعد این بسته رو تاش میکنم تا خیلی کم جا بگیره. وقتی خیلی تشنه ایم، کافیه یه چند تا ازین برشهای یخ زده رو توی غذاساز (خورد کن؟میکسر؟ بلندر؟ فودپراسسر؟) میریزم و روش یه مقدار شیر. اگه خواستین غلیظ درست کنین هم مییتونین شیرشو کم بریزین و با قاشق بخورین. خیلی خوشمزه تر از شیرموز معمولیه. چون تیکه های یخ ریز شده توی موز فریز خورد شده، خیلی اثر خوبی داره. حالا من با خیلی از میوه های دیگه هم اینکارو میکنم..یعنی سیب، گلابی، توت فرنگی، هلو، انگور و ...و کلن اینا رو هم میشه با شیر به شیوه ای که گفتم درست کرد، هم با انواع آبمیوه ها. مثلن یه بار ما یه آبمیوه ای گرفتیم که بسیار مغضوب اهل منزل قرار گرفت:) من یه چند تا ازین میوه های فریز شده رو توش میکس کردم و مزه ش کن فیکون شد و همه خوششون اومد. اگه اینکارو نمیکردم، اون نوشیدنی طفلکی باید به سطل آشغال روونه میشد.
  • تازه، برای انگور یه پروژه اختصاصی دارم:) در طول تابستون، ما انگوری که میخریم حتی میتونم بگم یه دونشم پایش به سطل آشغال نمیرسه. من یه ظرف شیشه ای مخصوص دارم برا اینکار از همون اوایلی که فصا انگور میشه، اون انگورای له شده، خراب و مشکلدار رو دونه دونه جدا میکنم و میریزم توی این شیشه م. بعد آخر فصل انگور یه مقدار آب جوشیده خنک میریزم سرش، یه کوچولو نمک و یه قاشق عسل و یه دونه انگور خشک هم اولش توی اون شیشه هه میریزم. این بخشش رو از مامان بزرگ عزیزم یاد گرفتم. حواسم هست که از آخرین باری که در ظرف رو باز کردم، حداقل چهل روز میذارم بگذره و یه جای نسبتن تاریک و ولرم قرار میدم و اینجوریه که من همیشه سرکه خونگی دارم واسه خودم:) اینقده خوبه...
    • حتی برای پوست مرکبات هم، برنامه دارم. دور نمیریزم معمولن. خشکش میکنم و موقع دم کردن چایی یه ذره کوچیک میندازم توش. عطر فوق العاده ای به چایی میده.
    • اگر احیانا کدوسبز رو برای خورشت، پوست میگیرید، یه مقدار پوستش رو خوشگل تر و منظمتر بگیرید و همه رو در شکل و اندازه خلال پسته، خلال کنید و بگذارید خشک بشه.
      برای مهمونیهاتون این خلال کدو ها رو خیس بدید و بعد با یه ذره کره تف بدید و به همراه زرشک و زعفرون روی پلوتون رو تزیین کنید. اگرم به پلوتون خلال پوست پرتقال و کشمش و گوشت هم اضافه کنید که دیگه میشه یه غذای کامل و خوشگل. به جای خلال پسته است!
    • بچه ها من هرکی کردم دیدم دلم نمیاد یه نوشیدنی خوب برا زمستون بهتون پیشنهاد نکنم. 
      توی انگلیسی اسمش اپل سایدر هست. apple cider تهیه شم خیلی ساده س. آب سیب رو بریزین توی قابلمه بعد یه ذررره جوز هندی و یه ذررره دارچین یا نصف چوب دارچین و اگه خواستین یه کوچولو هم میخک بندازین توش. بعد یه قل کوچولو که زد خاموش کنین و بریزین توی لیوان و مثل چایی بخورین. فوق العاده خوشمزه س و عجیب میچسبه تو زمستون! من عاشقشم.
    • گه میوه رو به خرابیه، اونو خورد میکنم و جاهای خرابشو میندازم دور و جاهای خوبشو سالاد میوه میکنم. راستی اگه خواستین بیشتر نگه دارین و میوه هایی مثل گلابی و سیبه که تغییر رنگ میدن سریع، میتونین توی آبِ میوه نگهش دارین. یعنی توی یه ظرف بسته، سالاد میوه رو توی آب میوه حتی متفاوت از خود میوه شناور کنین. سفید میمونه.

      یه بار یه عالمه سیب داشتیم که بندگان خدا رو به موت بودن حسابی، دیگه دیدم هیچ کاری از دستم برنمیاد. رنده شون کردم روش یه مقدار عسل ریختم و گذاشتم توی قابلمه یه قل زد و برش داشتم سریع. شد یه مربای فوری. بعد برای اینگه خراب نشه، فریزش کردم. مربا توی فریزر به اون صورت یخ نمیزنه فقط خیلی سرد میشه. همین.



    برنج اضافه:

    • برنج هم اضافه میاد اگر مال دو سه روز پیش باشه (نه مال دو هفته پیش که کپک زده!) به عنوان ته دیگ غذای برنجی بعدی استفاده می کنیم.
    •  اگر بازم اضافه اومد ته چین باهاش درست کرد خیلی خوب میشه 
    •  اضافه ی پلو سفید یا سبزی پلو رو یا تو سوپ میریزم یا تو آش یا همه چیزای اضافه رو میریزم تو غذاساز با 2 تا تخم مرغ! میشه کوکو
      مثلا هفته پیش یکم بروکلی وهویج سرخ شده داشتیم و یکم بادمجون رو به موت!همه ی اینا +یکم پودر سوخاری خودم ساز و دو تا تخم مرغ شد یه کوکوی خوشمزه که همسر محترممون بسی ذوق فرمودن از خوردنش
    • بچه ها یه روش دیگه که میتونه یه جورایی عنوان صرفه جویی بهش داد: برای خوش عطر شدن برنج، لازم نیس همه ش برنج اعلای ایرانی کیلویی فلان و بیسار تومنی باشه. من هر نوع برنجی که استفاده کنم، فرقی نمیکنه، مثلن برای دو پیمونه برنج، یکی دو قاشق برنج دودی بهش اضافه میکنم. اینقدر خوش عطرش میکنه که نگو!

    شیر اضافه:

    • اگر تو شیر در حال جوشیدن یکم سرکه و نمک بریزید پنیر محلی خوبی بدست میاد. البته ماست هم بجای سرکه میشه ریخت. بعد ابکش کنید و کیسه بندازید. رو کیسه یه چیز سنگین بذارید که هم فرم قالبی بگیره و هم ابش کشیده بشه. ماست و دوغ و بقیه فراورده های لبنی هم میشه اما پنیر اسونتره و با صرفه تر.
    • هر 4 لیتر شیر حدود یه لیوان سرکه سفید در شیر داغی که زیرشو خاموش کردین. بعدشم یه کیسه پارچه ای کوچولو اندازه یه انگشت یعنی توش یه خورده سبزی معطر از همه بهترم ترخون بریزین بعد اون آبی که از شیر جدا میشه رو برای درست کردن آب نمک پنیر استفاده کنین و اگه اضافه اومد بازم، نگهش دارین. این مایع یه چیز فوق العادیه. ضد سرطانه و اگه اشتباه نکنم پر از پروتئینیه که از شیر بخاطر دخالت سرکه جدا شده. من این مایع رو برای سوپ، آش و خورشت استفاده میکنم هیچ مزه و طعم و بوی خاصی هم نداره. فقط خاصیت داره 
    • پنیر خونگی مامان جوونم در اصل همین ریکوتای ایتالیایی بوده!!!! این هم آدرس سایتی که تصویری آموزش داده:
      http://www.shamshiricafe.com/2011/01/home-made-ricotta.html
      راستی این سایت به نظر من بسیار خوبه، من از دستور غذاهاش تا حالا چند تا رو که درست کردم خیلی طعم جدید و خوبی داشته و خیلی اصولی آشپزی رو آموزش میده.

    استفاده از نایلون:

    •  وقتی میرید فروشگاه برای خرید(چه میوه چه مواد غذایی و...) یک سبد خرید داشته باشید و تا جاییکه می تونید از گرفتن نایلون خودداری کنید.
    • برای فریز کردن مواد غذایی هم از ظروف مخصوصش استفاده کنید، این روش فوق العاده است.
    نگهداری طولانی تر از میوه و سبزی در یخچال:
    • من یه بسته پاکت قهوه ای خریدم. به تعداد زیاد مثلن صد، دویست تایی. ازونایی که قدیما و فکر میکنم هنوزم قنادی ها توش شیرینی دونه ای میذارن و به مشتری میدن. سبزی شامل کاهو، کلم، قارچ، بادمجون، کدو، کرفس، لوبیا سبز و خیلی چیزهای دیگه/ انواع میوه ها/سبزی خوردن پاک شده و بصورت جداسازی شده هر نوع سبزی توی یه پاکت/ اینا رو که میخریم، سریع قبل ازینکه به یخچال منتقلشون کنم سریع میذارمشون توی این پاکتها و بعد توی همون نایلونی که خریدمشون میذارم. فلسفه اینکار اینه که سبزی ها و میوه ها و اینا توی این پاکتهای کاغذی میتونن نفس بکشن و اصلن به این زودیها پلاسیده نمیشن. بعدشم باید بذارمش توی نایلون. چون اگه فقط پاکت باشه باعث میشه آبش بخار بشه و سبزی و میوه زودی خشک بشه. من فقط قارچ رو ترجیح میدم بدون پوشش دوم پلاستیکی بذارم چون با قارچ خشک مشکلی ندارم و خوشم میاد. بعدشم این که من این پاکتها رو اصلن دور نمیندازم تا جایی که دیگه پاره پوره بشن و نشه ازشون استفاده بشه...یعنی محتویاتش که خالی شد میذارم خشک میشه و بعد تاش میکنم نگهش میدارم برای دفعات بعد...این پاکت ها هم برای محیط زیست آسیب نمیرسونن. خیلی خوبن.
    • دومین کاری هم که شنیدم عمر میوه ها رو مخصوصن زیاد میتونه بکنه اینه که یه مقدار میوه مثلن میوه ی یه هفته تون رو تمیز بشورین و بعد توی یه کاسه گنده یا سینک تمیز، یه چند قاشق سرکه سفید بریزین و بذارین ده دقیقه بمونه و بعد آبکش و خشک کنین. نوشته بود اینجوری عمرشون خیلی خوب طولانی میشه. من زیاد این روش رو امتحان نکردم البته!
    • یه چیز دیگه هم که میتونه خیلی عمر سبزی ها رو زیاد کنه، استفاده ازین ظرفای قفل شونده س. قدیما مارک خارجی لاک اند لاک بود ولی خوشبختانه الان مارکهای ایرانی خیلی خوبی درومدن که واقعن عالین...مثل کارا اگه شتباه نکنم. حتی سبزی شسته هم توش خیلی خوب میمونه.
    • روش دیگه هم استفاده از کیسه های پارچه ایه ولی من زیاد باهاشون راحت نیستم چون کثیف میشن و باید هی بشوریشون. ولی برای چیزهای خشک مثل کرفس خیلی مناسبن!

    نکات جانبی:
    • ما آبگوشت بیات دوست نداریم اصلن ولی اگه آبگوشت اضافه بمونه، فرداش حتمن آش میذارم و نخوداشو میریزم توش و گوشاشو ریش ریش میکنم توش آبگوشت. یا اینکه نخود و گوشت و سیب زمینی رو له میکنم و یه مقدار سیب زمینی هم توش اصافه میکنم و شامی درست میکنم باهاش خیلی هم خوشمزه میشه.

    آب مرغ:
    • وقتی مرغ میخریم اگه مرغ کامل باشه، وقتی تمیزش کردیم از استخوان های اضافه اش که دور انداختنی به نظر میرسه، چون من سینه رو به شکل بدون استخون و خوردش میکنم و فریزش میکنم، بنابر این یه سری استخون از اطرافش درمیاد. اینا رو جمع میکنم و میذارمش توی قابلمه با یه مقدار آب میپزونم و این آبو با یه مقدار جعفری خورد شده، توی ظرفهای کوچیک یخ، یا طرفهای کوچولوی ژله، ازون سیلیکونیها که نرمن، میریزم و فردا وقتی فریز میشه درشون میارم، میریزمش توی یه پلاستیک زیپ دار و برای سوپ و آش استفاده میکنم ازش به راحتی.
    مرغ مانده:
    • گه پلو مرغ داشته باشیم و مرغ اضافه بیاد چون از مزه مرغ کهنه خالی اصلن خوشم نمیاد، این مرغو ریش ریش میکنم و فردا یا پسفرداش باهاش مخلوط درست میکنم یا حتی توی کوکو و کتلت هم خیلی خوشمزه میشه. ترکیب سیب زمینی و مرغ برای کوکوی سیب زمینی خیلی عالیه.
    • تازه از انواع غذاهای مونده میشه کوکو و کتلت درست کرد. ما حتی تجربه استفاده ماکارونی به اضافه تخم مرغ و آرد و ادویه، داریم!