بسم ا.. الرحمن الرحیم

 

***************************************

توی پست در ارتباط با نظم، خیلی چیزها از شما دوستای گلم یاد گرفتم

 

و به لطف دقتی که در نرم افزار محبوبم یعنی TODOist نمودم دیدم بنده خدا تسک تکرار شونده هم داشته. خلاصه امورات منزل رو فکر کردم و بهشون نظم دادم و در این نرم افزار وارد کردم.

ضمنا یه پروژه هم در همین TODOist برای حبیب درست کردم و کارهایی که من از حبیب میخواستم رو توش زدم. ضمناً دیدم پروژه ها رو میشه share  هم کرد و همکار هم تعریف کرد! خلاصه پروژه کارهای منزل رو با حبیب share نمودم و حتی برخی تسک ها رو فقط به ایشون assign کردم! 

و هر روز خودم و شما و حبیب رو به استفاده از todoist توصیه می کنم! 

باشد که نظم بیابیم. 

ادامه مطلب

***************************************

امروز دیدم یه سری نکات ریز هستن که برای آدم وقت میخرن. توی امور خونه داری مثلا. خیلی ها فرز هستن مثل دختر معمولی و غذاهای خیلی سریع درست میکنن و خلاصه حسابی بهره وری شون بالا میره.

مناسب دیدم یه پست دورهمی خونه داری با هم داشته باشیم و تجربه های چنینی مون رو به هم بگیم.

خودم شروع میکنم.

*********************با کوکو ماکارونی

هر وقت ماکارونی میپزم پیش میاد که کمتر از یه بشقاب اضافه میاد. نه اندازه ای هست که روز بعد بخوریم نه میشه به زور خورد و هی چاق تر شد :دی

برای روز بعد میریزمش توی غذاساز و بهش ادویه و تخم مرغ اضافه میکنم. آنچنان کوکوی خوشمزه ای میده که حد نداره. جوری که هر وقت ماکارونی اضافه بیاد همه خوشحالیم. من خوشحالم که آخ چون فردا غذا نمی پزم! حبیب خوشحاله آخ جون کوکوی خوشمزه میخورم! 

ضمنا حبیب هم نهار خونه است هم شام (به خاطر مشکل معده غذای بیرون نمی خوره) و من هر روز یکبار غذا درست میکنم که هم ظهر میخوریم هم شب. 

***مواد مایعی یا خورشت ها همیشه زیادتر درست میشه و یه قسمت اش (معادل یک روز دیگه که دو وعده است!) میره توی فریزر. 

وقتی از وعده پخته شده اون روز یه کم اضافه بیاد خیلی خوبه یه سیستم تبدیل کننده باشه مثل مثال بالا که فرداش هم تنوع داشته باشیم هم اسراف نکردیم.

در فکرم با همه ی پلوها مثل استانبولی و .. هم کوکو درست کنم ببینم چی میشه. خیلی پیش نیومده اونها زیاد بیان. فقط انگار ماکارونی رو درست دستم نیست چقدر درست کنم. 

فقط کافیه همیشه چک کنین که تخم مرغ یخچال به راه باشه :) 

دوستان تجربه های این مدلی تون رو رو کنین لطفا :) :دی  

***************************************

تبدیل های دیگه هم دارم برای یه کم غذا که نمیشه یه وعده کرد و باید بهش چیزی اضافه بشه:

***  مرغ مونده هم تبدیل به ته چین میشه. 

*** برنج ساده در آش یا حلیم استفاده میشه یا در همون ته چین!

*** و برنج غیرساده رو به کوفته تبریزی تبدیل میکنم! 

ولی این سه مورد تبدیلات دیگه قضیه اش با اون کوکو ماکارونی خیلی توفیر میکنه. چون غذای دوم خیلی سخت و زمان بره و اصلاً باعث شادیم نمیشه! بلکه فقط برای جلوگیری از اسراف به خودم زحمت بیشتر میدم. 

اگر یه راه بهتر سراغ دارین که ساده و سریع باشه به سبک زندگی شلوغ پلوغ من بخوره ممنون میشم بگین. 

خودم کم کم میام لیست غذاهام رو تایپ میکنم! مدتهاست قولش رو دادم چون دسته بندی خیلی جالبی داره بر اساس زمان و راحتی پخته ولی عمل نکردم. ان شاء الله به زودی توی کامنتهای این پست.... 

ضمن اینکه این چند وقته چندتا غذای سریع و نسبتا رژیمی جدید هم یاد گرفتم میام میگم.

***************************************

پ.ن1: الوعده وفا

دارم کم کم توی ادامه مطلب فهرست غذاهام رو میزارم. الان فقط غذاهای نونی رو گذاشتم. یه چند وقتی هست غذاهای غیرنونی و برنجی و .. رو کم کردم باشد کمی لاغر شویم.

پ.ن2: دیگه همه شون رو کامل کردم :) به لیست غذاهای غیرنونی هم چند تا چیز جدید اضافه کردم.

ادامه.... 

غذاهای سریع و نانی 

 

  1. کوکو سبزی
  2. کوکو سیب زمینی
  3. کوکو بادمجان
  4. کوکو قارچ مخصوص
  5. املت
  6. کشک و بادمجان (مشخصه که من بیشتر مواد رو توی فریزر نگه میدارم و متاسفانه کمتر پیش میاد غذای تازه درست کنم)
  7. میرزاقاسمی
  8. بابا قنوچ (دو ساله توی منو است اما درست نکردم!)
  9. عدسی با دال عدس
  10. سوپ
  11. سوپ شیر ( قضیه سوپ شیر یا قضیه بقیه سوپها توفیر میکنه. عشق منه خوب! برای همین جدا ذکر میشه که یه وقت از قلم نیفته!)
  12. ماهی سرخ شده
  13. ماهی بخار پز / تنوری 
  14. شیربرنج
  15. تن ماهی و لوبیا
  16. قارچ و سیب زمینی
  17. کله جوش! غذای محبوب
  18. قارچ سوخاری (همیشه نمیشه درستش کرد. باید همون موقع قارچ تازه داشته باشید با فریزری بد میشه)
  19. شینسل مرغ
  20. مرغ با خردل
  21. جوجه کباب تابه ای
  22. خوراک مرغ و قارچ
  23. کباب کوبیده مرغ / گوشت در تابه
  24. خوراک کدوسبز و قارچ و پیاز! (دیگه خیلی یتیمچه است)
  25. گوشت قلقلی در سس گوجه
  26. استیک
  27. بیفتک
  28. همبرگر خانگی (به شرط آماده بودن از قبل)
  29. ناگت خانگی مرغ/ماهی/گوشت/میگو (به شرط آماده بودن از قبل)
  30. فتوچینی (اینو تازه یاد گرفتم. ماکارونی فوق سریع!)
  31. خوراک قارچ و هویج

 

غذاهای ساده و نانی (ساده ها معمولا شما را درگیر آشپزخانه نمی کنند ولی خوب با دسته اول هم متمایزند یعنی زمان پخت بیشتری می برند. برای وقتی خوب است که در خانه هستید که هر از گاهی به آشپزخانه سر بزنید ولی کار زیاد دارید و دنبال یک غذای ساده می گردید)
  1. آش شله قلمکار (بسیار خوشمزه و آسان)
  2. حلیم گندم
  3. حلیم برنج و نخود
  4. حلیم بادمجان
  5. عدسی
  6. آش جو
  7. خوراک سبزیجات
  8. خوراک لوبیا و قارچ
  9. آبگوشت
  10.  شامی
  11. ناگت خانگی مرغ/ماهی/گوشت/میگو (به شرط آماده نبودن از قبل)
  12. پیتزای مرغ
  13. پیتزای قارچ و سبزیجات 
  14. میگو سوخاری (پاک کردنش کمی زمانبر است فقط) 
  15. همبرگر خانگی (به شرط آماده نبودن از قبل)
  16. مرغ مخصوص (منوی 66)
  17. قارچ شکم پر
  18. میگو پفکی
  19. خورشت تاس کباب 

 

 
    غذاهای سخت و نانی (غذاهای سخت شما را درگیر آشپزخانه می کنند و زمان پخت بالایی هم دارند)
    1. سمبوسه با نان یوفکا
    2. سالاد الویه
    3. سالاد ماکارونی
    4. دلمه برگ مو
    5. دلمه گوجه /بادمجان/فلفل دلمه ای
    6. کوفته تبریزی
    7. آش دندونی تبریز (از وقتی برای حسنا درست کردم اومد توی منو از بس خوشمزه است)
    8. سوپ شیر مجلسی پرطمراق!
    9. ماهی شکم پر

    *********************************************************************

    خوب بریم سراغ غذاهای غیرنونی و طبقه بندی هاش

    غذاهای سریع غیرنونی

     

    1. ماکارونی
    2. پیتزا
    3. انواع پاستا (با میگو و ...)
    غذاهای ساده و غیر نانی 
    1. لازانیا
    2. خورشت لوبیا سبز و پلو
    3. خورشت بامیه
    4. خورشت سبزی
    5. خورشت کرفس
    6. خورشت قیمه (تقریبا جزء سختهاست)
    7. خورشت آلو اسفناج
    8. خوراک جگر
    9. لوبیا پلو (لوبیای سبز)
    10. استانبولی (لوبیای قرمز)
    11. پلو با لوبیا چشم بلبلی
    12. عدس پلو
    13. ماش پلو
    14. کلم پلو
    15. پلو نخود فرنگی و ذرت (فکر کنم اسمش برنج مکزیکیه! نمی دونم) 
    16. گوجه پلو (غذای محبوب همسر)
    17. رشته پلو
    18. پلو شیر (غذای اختراعی مادرشوهر! که برنج رو داخل شیر و کره فراون دم پخت میکنن و بسیار خوشمزه است اما بسیار هم ضد رژیمه چون تا یه عالمه کره و.. نداشته باشه اون ته دیگه معروفش رو نمیده، تا حالا درست نکردم ولی غذای مورد علاقه حبیب هست)
    19. مرغ ترش (غذای اختراعی خودم. همون مرغه به جای رب بهش رب انار میزنم جای فسنجون قالب میکنم :دی مشتری هم داره حسابی )
    20. شوید پلو با ماهی
    21. سیب زمینی تنوری شکم پر
    22. قلیه ماهی
      غذاهای سخت و غیرنونی 
      1. باقالی پلو با مرغ
      2. باقالی پلو با ماهیچه یا ماهی (سخته به خاطر یه مرحله اضافه گرفتن بوی باقالی ها با تفت دادن و ...!)
      3. زرشک پلو با مرغ
      4. ته چین مرغ
      5. ته چین گوشت
      6. رولت گوشت
      7. فسنجان 
      8. آلبالو پلو
      9. خورشت ماست (بارها قول دادم درست میکنم ولی تا حالا درست نکردم:دی غذاهای سخت فقط در عملیات انتحاری و با سختی دادن به خودم ،وقتی به مناسبتی چیزی بخوام حبیب رو خوشحال کنم پخته میشه. در بقیه روزهای سال به ندرت سراغ این دسته میام :دی )
      10. مرصع پلو (هر وقت عروس داماد مهمون کردیم پختم فقط!)
      *********************************************************************
      و در نهایت عصرونه برای موقع هایی که نهار کم اومده (اشتهای حبیب متغیره آخه! ) و من حوصله شام پختن ندارم! یه منوی عصرونه گذاشتم برای این مواقع و بسته به میزان گرسنگی از منوی سنگین یا سبک یه چیزی میارم و جای شام قالب میکنم :دی
       
      عصرانه سنگین (سنگین به لحاظ میزان سیرکنندگی)
      1. ذرت بو داده خونگی (من همیشه ذرت خشک دارم)
      2. آجیل
      3. کیک و شربت
      4. ذرت مکزیکی خونگی
      5. بستنی خونگی (یادم باشه یه وقتی اینو کامل بگم. این رو از شف طیبه یاد گرفتم. که تو فریزم موز اسلایس شده فریز شده یا میوه های دیگه نگه دارم. خصوصا توت فرنگی. با میکس کردن یخ زدشون بستنی خوبی میده با اضافه کردن شیر و بقیه چیزهای دلخواه)
      6. سیب زمینی سرخ شده
      7. سوپها یا مابقی غذاهای فوق سریع مثل شیربرنج
      8. حلواها (فعلا فقط حلوای شیره انگور مشترک بین دانسته های من و علاقمندیهای حبیبه)
      9. شله زرد
      10. گراتن سیب زمینی (دستور شماره 15 دفتر آشپزی ام)
      11. نان سیر و جعفری (اگر نان باکت یا تست داشته باشیم)
      12. سالاد مکزیکی (دستور شماره ؟؟ دفتر آشپزی ام)
      عصرانه سبک
        1. نان و پنیر با سبزی یا هندوانه یا خربزه
        2. سالاد میوه
        3. سالاد کاهو و کشمش و ماست
        4. خود میوه
        5. کاهو و سکنجبین
        6. دسرهای راحت مثل دسر انار، یخ در بهشت و ژله بستنی 
         
        و در نهایت بگم خوب از اونجایی که تنبلی هم میکنیم هم من هم حبیب در تهیه مواد لازم! این لیست بلند بالا بعضی مواقع اکثر قریب به همه اش قابل پخت نیست :دی
        خلاصه من هی لیست طولانی میکنم الکی! و همش هم دارم غر میزنم پس من چی درست کنم آخه!! هیچی نمیشه درست کرد؟! لیست غذاهام کمه! اما بهتره روی مدیریت خرید منظم کار کنم :دی
         
        *********************************************************************
        اینم لیست کارها برای تهیه این غذاها
        هر ماه اینها رو فریز دارم: 
        لوبیا قرمز پخته شده، قارچ، بادمجان، کدوی رنده شده! فلفل دلمه ای خورد شده، هویج خورد شده، سبزی ماهی و خورشت و آش و کوکو  و قدری جعفری و گشنیز بعضی مواقع پنیر پیتزا و نان پیتزا و یوفکا.و گوشتی جات. 
        زمستان: فریز کردن به و اسفناج
        از خرداد که سرم خلوت تره تا آخر تابستان: فریز کردن باقالی، لوبیا سبز، بامیه، کرفس، نخود فرنگی، ذرت، غوره، 
        شهریور: گوجه برای پوره کردن، لیمو برای آبگیری
         
        الان که نوشتم به نظر میاد اوه من چقدر کدبانو تشریف دارم اما اینطوری نیست. من تا جای ممکن تا فریزر خالی بشه باز پرش میکنم اما نه همیشه. البته خیلی هم پیش میاد که یه مدتی انقدر درگیر کار بودم که کلاً هیچی فریز نکردم و تمام موجودی کم کم تموم شده و بعدش به چه کنم چه کنم میافتم توی تهیه غذا اونم در موقعی که وقت اصلا ندارم.
        تمام غذاهای سریع منوط به این تدبیر قبلی هستن که من از قبل موادش رو داشته باشم. یه موقعهایی از دستم در میره و نظم زندگی میریزه به هم حسابی. چون خیلی زمان بره این تهیه مواد فریزری.