برای کسی که دقیقا دقیقا حس دخترم رو بهش دارم و حتما روزی برایش در. اینجا می نویسم چرا. 

یکی اش اینه که حدس میزنم حسنای من، ده پانزده سال دیگه،  مسیر ایشون رو می‌ره و اتفاقا خوشحال هم میشم. حالا چرا این رو میگم یه پست باید بنویسم. خیلی وقته به این یکی حسنا گفتم چقدر آینده ی دختر منی. قبل از این جریانات...

حسنا جان خوشحالم دنبال چیزهای خوب هستی :) حتی خوشحالم ایران دکتری نمی خوانی. به دلایل عقلی :) 

 

 

برای حسنا و تمامی حسناهای من: 

 

ادامه مطلب... 

 

طرف میگه: به هر حال شما جهنمی هستین! از نظر هر دینی جز دین خودتان 😐

یا حتما شنیدی میگن : آره دیگه طبق نظر این آخوندا ، کل دنیا میرن جهنم فقط ایرانیا میرن بهشت و تمام 😅

پاسخ.

 

 

ایا با حذف دین از سیاست همه چیز. درست می شود در ایران؟ آزادی کامل خواهیم داشت برای همه اقلیت ها، تا همیشه؟ این سوال را خود حسنا دارد بررسی میکند در دل سوال دیگری. چطور مطمئن شویم که در حکومت بعدی ما هم یک نماینده داریم؟ با هر عقیده‌ای که داریم.

رویکردش هم عقلانی. است و من خوشم آمد از نحوه تعریف کردن مسأله اش.  حرف کلاسترینگ و سمپلبنگ و ... و یک سری روش‌هایی است که بین من و او مشترک است. شاید بعداً رفتم با همان ادبیات کامنت دادم ها. من سرم درد میکند برای مدل سازی. و از مدل سازی حسنا خوشم امد. با زبان دیتاساینس حرف بزنیم حسنا؟ 

ولی چون جواب در من نیست و در اصل در فلسفه است، گفتم به جای این که من نقش مترجم بین دیتاساینس و فلسفه را بازی کنم برویم مستقیم سراغ فلسفه. چون شاید مترجم اشتباه داشته باشد. باید به منبع اصلی رجوع کرد. من فقط دارم ترجمه میکنم این وسط. 

 

سوال های مهم مرتبط: 

چرا همه چیز در ایران اینقدر سیاه شده؟ پاسخ

 

نه به حجاب اجباری به سبک منقدان امروزی: اینجا

 

خیلی از سوال های دینی جوانان امروز را سید کاظم روح بخش جواب داده. ببینید کلیپ هاشون رو. 

 

ایشون رو در کلاب هوس پیدا نکردم. یه نفر دیگه توی کلاب هوس هست در زمینه مسایل سیاسی که میام میگم. فوق العاده باهوش. 

 

راستی حسنا جان: 

همیشه دنبال جواب از آدم های باهوش باش. 

اگر آدم کم هوشی، نتوانست جواب درستی بده، برو دنبال. نفر بعدی. 

در همه عالم، آدم های باهوش و کم هوش هستند. با دید درست مسایل روز دنیا یا بدون این دید. آگاه یا ناآگاه. در مناظره شنیدن مناظره باهوش های آگاه رو دنبال کن. اینها حرف اصلی رو فهمیدن و دعوای اصلی اینجا و توی حرف های اینهاست. 

توی اون طرف هم همین طور. مثلا مسیح علی نژاد خیلی کم هوشه یا ... ولش کن. 

بقیه توی حاشیه گیر کردن. اینها گمراه کننده آن برای پیدا کردن حقیقت.

مواظب باش مناظره آدم های کم هوش و ناآگاه تو رو به جمع بندی اشتباه نرسونه

 

در زمینه دینی این سید کاظم از این آدمهای خوب و باهوش و آگاه هست. بازم هستن ها. فعلا همین رو داشته باش. همه حرفاش رو در  همه زمینه ها نشنیدم. ولی خیلیاش خوب بود. 

 

 

سوال بعدی: بابا این اسلام بالاخره چیه؟

 

جواب: یه اسلام الان نداریم. الان نسخه های مختلفی از اسلام هست. کاش ورژن میزدن یا اسم میدادن بهشون، راحت می‌تونستیم بحث کنیم. اگر رشته ام علوم انسانی بود قطعا الان یه مایند مپ درست کرده بودم که همه چیز رو درست نشون بده. اشتراکات و افتراقات و ... یه طبقه بندی . اگر کسی خبر داره از همچین طبقه بندی گرافیکی که لینک بده برای هر دسته این توصیف این دسته هست و .. خیلی خوب میشه. با مصداق هاشون. مثلا الان اسلام فایزه هاشمی با اسلام من خیلی فرق داره. با رسم شکل این نشون داده بشه... 

یه درفت اولیه از این مایند مپ رو فکر کنم بشه از این کتاب در آورد

Reopening Muslim Minds: A Return to Reason, Freedom, and Tolerance

البته در خصوص یک بعد: رواداری و تحمل مخالف در اسلام در گذر تاریخ

مهسای عزیز در این پست خلاصه ای از کتاب نوشته اند.

 

 

سوال بعدی: کدوم اسلام، اسلام حقیقیه؟ باید بگردیم.

 

سوال آخر: اینکه آیا الان قدرت در ایران دست کدوم نسخه از اسلام هست؟ 

در هر برهه چهار ساله از اول انقلاب تا الان چطور؟ 

 

خیلیییی سوال مهمیه این. و این که در هر برهه اتفاقاتی که افتاد محصول کدوم اسلام بود. 

 

راستی جالبه بدونین فایزه خانم هاشمی و ... که قبلا اصلاح طلب بودند و الان اپوزیسیون هستن. یه سری از اصلاح طلب های مشابه ایشون بنای گشت ارشاد رو گذاشتن. یعنی گشت ارشاد تز اینهاست.. خیلی جالبه الان منتقد گذشته خودشونن در واقع! مشکلی نیست آدم گذشته خودش رو نقد کنه ها. ولی اشکال داره نفی کنه. اشکال داره دروغ بگه و بندازه گردن دیگران مشکلات رو! اشکال داره اینطوری خیانت کنه!